Video: HUNCHBACK MEDIA

★★★★★★ Helt og aldeles fremragende!Børsen
★★★★★★ At have set denne forestilling har jeg gjort mig ydmyg, rørt og lidenskabsfuld på livet. Og det er det, jeg går i teatret for at opleve – Ungtteaterblod
★★★★★★ Sommerballettens Lolita er et mesterværk – Arbejderen
★★★★★ StærktPolitiken
★★★★★ VellykketBerlingske
★★★★★ PerfektGregersDH
★★★★★ FremragendeFrb. Amts Avis
★★★★★ SuverænKulturkupeen
★★★★★ BravurnummerTeater1

 

Sommerballettens 25 års jubilæum fejres med ny helaftensballet

Alexander Kølpin tager i årets sommerballet udgangspunkt i Vladimir Nabokovs berømte roman Lolita fra 1955, hvor den unge Lolita leger med ilden og udforsker sine nyfundne kræfter udi at styre det modsatte køn. Lolita får verdenspremiere som ballet i de smukke rammer på Bellevue Teatret med et unikt hold af kreative kræfter, som også stod bag sommerballetten Elefantmanden i 2013 samt et drømme-ensemble med bl.a.  Ida Praetorius som Lolita og Mads Blangstrup.

Forestillingen varer ca. 1 time 40 min. inkl. pause

Cathy Marston om Lolita

Koreograf og instruktør Cathy Marston har drømt om at iscenesætte Lolita, siden hun læste romanen første gang. Hvad er det ved netop den historie, som fascinerer også i dag?

For mig er det de mange perspektiver, du kan læse romanen fra. Den er svær at sætte i bås. Humbert Humbert er en forførende fortæller, som ikke bare får dig til at lytte til hans udlægning af historien, men faktisk også føle sympati for ham, selv om du ved, at han har gjort noget, som efter alle gældende parametre er forkert.

Han lægger ikke selv skjul på det, men forsvarer sig med, at han elskede hende. Og vi drømmer alle sammen om at opleve en stor, lidenskabelig kærlighed. Det er meget forførende – manipulerende om man vil – og han gør det svært for læseren at holde fast i sit eget moralske kompas. Samtidig er han jo et splittet menneske, som dobbeltnavnet mere end antyder. Splittet mellem samvittighed og skyld. Ikke at jeg tror, han fortryder selve det, han har gjort, men han fortryder måske nok den skade, han har forvoldt Lolita.

De to karakterer – Humbert Humbert og Lolita – og deres indbyrdes forhold er det centrale for mig.

Hvordan ser du Lolita?

Da jeg læste romanen første gang, var jeg i slutningen af mine teenageår, og jeg var vild med den. Jeg tror, jeg identificerede mig med hende på et eller andet plan, med opdagelsen af seksualitet, krop, lyst – og oprør. Jeg kunne godt lide, hun var så selvstændig.

Da jeg så læste romanen igen i forbindelse med balletten her, var det pludselig en helt anden og hård oplevelse. I dag er jeg knap 40, mor til en datter og jeg kan se en naivitet i Lolita, som jeg ikke så dengang. Se hvordan ting ikke er så enkle, og at handlinger altid har konsekvenser. Jeg blev ramt af Lolitas skæbne, hvordan hun ikke har noget selvværd, at det ikke kun er Humbert Humbert, der gør hende til et objekt, men faktisk også hende selv. At hun bliver skadet af deres relation. I romanen fortæller Nabokov Humbert Humberts historie – men lader ham også sige, at han ikke lykkedes med at forstå Lolita, se hende rigtigt. Det gav mig lyst til at fokusere lidt mere på hende i denne ballet.

Hvilke tanker har du gjort dig omkring at arbejde med et så kendt forlæg?

Nabokovs roman er et mesterværk, og det betyder at lige meget hvordan vi griber fortolkningen an, så bliver det stående, som det er. Det er ikke mange karakterer fra litteraturen, som bliver mytologiske på samme måde som Lolita og Humbert Humbert. At kunne tegne karakterer så tydeligt, give læseren en oplevelse af at se verden se helt anderledes ud gennem et andet menneskes øjne for en tid – det er i mine øjne netop det, kunst kan. Og Nabokov gør det gennem et helt enestående smukt sprog.

I min fortolkning af historien søger jeg ikke et endegyldigt svar, jeg er mere interesseret i at efterlade publikum med et spørgsmål. Åbne for deres egne overvejelser omkring hvad der bliver Lolitas skæbne.


Køb billetter nu

LOLITA af Vladimir Nabokov

Idé og kunstnerisk leder
Alexander Kølpin

Koreograf og instruktør
Cathy Marston

Komponist
Jesper Mechlenburg

Scenograf
Helle Damgård

Lysdesigner
Raphael Frisenvænge Solholm

Lyddesigner
Rasmus Kreiner

Dramaturg
Leila Vestgaard

Studiemusikere
Master Bernitt (violin)
Marie Keis Uhre (sang)

Dansere
Lolita: Ida Praetorius
Humbert Humbert: Gildas Diquero og Mads Blangstrup
Charlotte Haze: Deirdre Chapman
Ensemble: Astrid Elbo, Joel Fritzon og Arina Trostyanetskaya


Spilleperiode og -tider
13. august – 29. august 2015

Tirsdag-fredag kl. 20.00
Lørdag kl. 17.00